מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מחוז דרום
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

הסעות, הקצאות והצטיידות

share
שתפו עמוד:
הסעות, הקצאות והצטיידות

ליהי סולומון

מנהלת תחום הסעות מחוזי​

אודות התחום

הסעת תלמידים הלומדים במערכת החינוך מסייעת ליישום חוק חינוך חובה ומטרתה להבטיח הגעה סדירה של התלמידים למסגרות החינוך. תחום הסעות הקצאות והצטיידות במחוז אחראי על הקצאה ובקרה על תקציבים בתקנות השונות ומתנהל מול הרשויות המקומיות שדרכן מועברים התקציבים למוסדות החינוך.

תיאור הפעילות ותחומי אחריות שבטיפול היחידה

  • הסעות וליווי תלמידי חינוך מיוחד, הסעות וליווי תלמידי חינוך רגיל, הסעת עובדי הוראה פינוי תלמידים באמבולנס.
  • תמיכה במערך הפדגוגי באמצעות הקצאת תקציבים להצטיידות, פעילות ותוכניות חינוכיות.

הסעות תלמידים

  1. חינוך רגיל - מערך ההסעות, מושתת על קביעת מיפוי ואזורי רישום, ותפקידו לתת מענה:
    א. לתלמידים שבאזור מגוריהם אין מוסד חינוכי.
    ב. לתלמידים שהמוסד החינוכי הקרוב ביותר נמצא במרחק ניכר מביתם.
  2. חינוך מיוחד – מערך ההסעות מושתת על חוק הסעה בטיחותית לילדים ולפעוטות עם מוגבלות, תשנ"ד-1994 ותפקידו לתת מענה לתלמידים עם מוגבלויות בהתאם למוגבלויותיהם ולצרכיהם השונים. הסעת ילדי עולים ממרכזי קליטה למוסדות החינוך – המשרד מתקצב הסעות מאורגנות לתלמידים ילדי עולים למוסדות החינוך בהיקף של 100% השתתפות.
  3. עובדי הוראה – על אף שלא חלה על משרד החינוך החובה על פי חוק או על פי הסכמים פרופסיונליים לארגן ולממן הסעות של עובדי הוראה, הרי שבמקרים מיוחדים בהם אין תחבורה ציבורית סדירה למוסד החינוכי באזורים מרוחקים ונידחים, ובהעדר כוחות הוראה באזורים אלה, תאושר הסעה מאורגנת לעובדי הוראה תחת הוראות, כללים והנחיות המעוגנות בחוזר מנכ"ל.

ליווי בהסעות תלמידים

  1. תלמידי חינוך מיוחד - תחום הסעות במחוז אחראי על אישור תקצוב ליווי לתלמידים עם מוגבלויות בהתאם ללקותם המזכה ונשען על חוק הסעה בטיחותית לילדים ולפעוטות עם מוגבלות, כאשר האחריות לביצוע הליווי לתלמיד הזכאי לקבלו חלה על הרשות המקומית שבתחום שיפוטה הוא גר.
  2. תלמידי חינוך רגיל - המשרד מתקצב ליווי בהסעות תלמידי חינוך רגיל במקרים הבאים:
    א. תלמידי עוטף עזה – על רקע המצב הביטחוני באזור שדרות ועוטף עזה ועל פי המלצת פיקוח העורף הקצה המשרד ליווי בהסעות תלמידים המתגוררים / לומדים באזור.
    ב. ילדי 3-4 בפזורה הבדואית – המשרד מתקצב ליווי ילדי 3-4 שבאזור מגוריהם אין מסגרת מתאימה.
  3. פינוי תלמידים שנפגעו - החזר ההוצאות עבור פינוי לבית חולים יינתן על ידי משרד החינוך כהטבה בלבד, המוגבלת בהיקפה, ההטבה אינה מעוגנת בחובה חוקית כלשהי ואינה בגדר פיצוי במסגרת כיסוי ביטוחי כלשהו.
  4. הקצאת תקציבים - כחלק מהתמיכה במערך הפדגוגי מקצה משרד החינוך תקציבים לצורך הצטיידות, פעילות ותוכניות חינוכיות לבתי הספר במחוז.
    מאחורי כל תקציב עומדים רציונל, יעדים ומטרות, המעוגנים בהחלטות ממשלה, החלטות מטה, החלטות בין-משרדיות ובמסמכי קריטריונים.
    הנחיות לביצוע כל תקציב מעוגנים במסמכי קריטריונים ובקול קורא המתפרסם במערכת מרכב"ה עליהם מודיע תחום הסעות והקצאות לכשתקציב מתקבל.
    התקנות התקציביות עליהן אמון תחום הסעות והקצאות במחוז הן:
    • תקציב עוטף עזה:
      • פעילות בית ספרית
      • עיגון לתקציב – החלטת ממשלה. בהתאם לתוכנית לחיזוק החוסן האזרחי ביישובי עוטף עזה, משרד החינוך מתקצב את חמש הרשויות: שדרות, אשכול, חוף אשקלון, שדות נגב ושער הנגב בעבור הצטיידות, פעילות תגבור והפגה במוסדות החינוך ורכישת ציוד ועזרים הקשורים בפעילויות אלה.
      • פעילות בלתי פורמלית
        עיגון לתקציב – החלטת ממשלה. במסגרת התוכנית לחיזוק החוסן האזרחי בשדרות וביישובי "עוטף רצועת עזה" מתקצב משרד החינוך את הרשויות המקומיות ביישובי עוטף עזה עבור פעילויות קיץ לילדי האזור בחינוך הבלתי פורמלי.
    • תוכנית החוסן בעוטף עזה
      • עיגון לתקציב – החלטת מטה
      • מנכ"ל המשרד בשיתוף הועדה הבין-משרדית – אישרה תקציב ייחודי שיסייע להתמודדות עם המצב הביטחוני השורר ביישובי עוטף עזה – והן אזור שדרות רבתי והיישובים במועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון, שדות נגב ושער הנגב.
        לביצוע התקציב, גובש מתווה פעולה ליישום המענה המערכתי שיאפשר למערכת החינוך להתנהל ולתפקד בהתאמה הנדרשת למציאות שבה נמצאים התלמידים וצוותי החינוך ביישובי עוטף עזה.
        * מערך הפיקוח מתבקש לעמוד מקרוב אחר ביצוע התוכניות כפי שהן באות לידי ביטוי במתווה שהוקדש לכל רשות.
    • תקציב ירוחם
      • עיגון לתקציב – החלטת ממשלה. התקציב נועד לחיזוק החינוך הטכנולוגי הפורמלי במועצה מקומית ירוחם בכל שלבי הגיל – גן הילדים ועד כיתה י"ב.
    • תקציב מצפה רמון
      • עיגון לתקציב – החלטת ממשלה. תקציב זה נועד לפעילויות לימודיות וקהילתיות, פורמליות ובלתי פורמליות, רכישת ציוד ועזרים רלוונטיים במטרה לקדם את המצוינות החינוכית במצפה רמון.
    • תקציב יוזמות פדגוגיות
      • עיגון לתקציב – החלטת מטה.
      • תקציב יוזמות פדגוגיות נועד לעודד יוזמות חינוכיות, פרויקטים ייחודיים או פעילות חינוכית בתחומי דעת שונים בבתי הספר ובגני הילדים במטרה לקדם את התלמידים במעלה הסולם ההישגי, הערכי והחברתי.
        * מנהלי בתי הספר בתיאום עם מערך הפיקוח - על בתי הספר מתבקשים להעלות יוזמות ופרויקטים ייחודיים ולבקש מאת
      • הרשויות להגיש עבורם למשרד החינוך בקשה לתקצוב מיוחד מתקנת יוזמות פדגוגיות.
    • תמיכה ברשויות מרוחקות
      • עיגון לתקציב – החלטת מטה.
        תקנה זו נועדה לסייע לרשויות המרוחקות: אילת, ערבה תיכונה, חבל אילות ומצפה רמון, להתמודד עם הריחוק הגיאוגרפי ממרכזי שירותים ולאפשר למערכת החינוך להתנהל באופן מיטבי.
        במסגרת התקנה, המשרד משתתף בתקצוב טיולים שנתיים לתלמידי כיתות ד-י"ב בהיקף של 200 ₪ לתלמיד, ובהטסה ובהלנת עובדי הוראה ובעלי תפקידים ממרכז הארץ לרשויות המרוחקות וההיפך.
      • המפקח מתבקש לאשר טיסות והלנה של עובדי הוראה ולנמק את אישורו.
      • מנהלי בתי הספר ברשויות האמורות, נדרשים לעקוב מקרוב אחר הפעילויות המתוקצבות בתקנה ולהקפיד כי אכן התלמידים הזכאים מתוקצבים בהתאם.



בעלי תפקידים ביחידה