מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מחוז דרום
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

פיתוח מקצועי והדרכה

share
שתפו עמוד:
פיתוח מקצועי והדרכה

ד"ר איריס ביטון

מפקחת על הפיתוח המקצועי

אודות היחידה

היחידה לפיתוח מקצועי של עובדי הוראה במחוז הדרום אמונה על מכלול תהליכי הלמידה של עובדי ההוראה. האתגרים הגדולים בפניהם ניצבת מערכת החינוך ממקדים את הבירור אודות השאלה: מהם תהליכי למידה מתאימים ורלוונטיים במאה 21 וכיצד נאפשר לכל מורה לבנות את מסלול הלמידה שלו, כך שיהיה רלבנטי לצרכיו, לצרכי המוסד בו הוא מלמד, לצרכי תלמידיו , המחוז והרשות בהם הוא פועל וכל זאת תחת השפעת מגפת הקורונה על מגוון השלכותיה.

השנה האחרונה, הייתה עבור כולנו שנת התנסות מאתגרת בצילה של מגפת הקורונה. היחידה פעלה וממשיכה לפעול בשותפות עם מכלול הגורמים ליצירת מתווים לפיתוח מקצועי היברידי מיטבי.

היחידה מתמקדת בהתאמת המענים לצורכי עובדי ההוראה ומתוך שאיפה להרחבת הידע המקצועי שלהם הכולל ידע, מיומנויות וערכים.
מחקרים שונים מצביעים על מגמת עלייה בתכנון הלמידה של כל עובד הוראה בהתאם לצרכיו, והאתגר הגדול של היחידה הוא בפיתוח מסגרות המתאימות לקידומם של כלל עובדי ההוראה בתחומי הדעת השונים, מתוך הלימה לצורכי השעה ובהתבסס על מגמות השינוי בשדה החינוך.

היחידה פועלת כחלק ממארג יחידות ארצי ליישום חידושי המחקר בפיתוח המקצועי, לעדכון מגמות חינוכיות מרכזיות עולמיות והתאמתן למערכת החינוך הישראלית.

בתהליכי הפיתוח המקצועי חשיבות רבה להדרכה. מניפת ההדרכה המחוזית מגבשת דרכי פעולה לאור אסטרטגיית ההדרכה המחוזית- להפוך את ההדרכה לרלוונטית, משמעותית ומקדמת לכלל המורים המודרכים.

בשנים האחרונות התפתחו מסגרות למידה ייחודיות כגון: קהילות מקצועיות לומדות, קהילות בית ספריות בהובלת מורים, תהליכי פיתוח מקצועי בית ספרי, יוזמות חינוכיות, מיקרו קרדיטציה, קורסים דיגיטליים, קורסים אקדמאים ומסלולי למידה לתארים מתקדמים ועוד. מסגרות אלו נותנות מענה לשונות בין עובדי ההוראה, בין המקצועות השונים ומאפשרים לכל עובד הוראה לבחור בדרך הלמידה המתאימה לו.

הזרועות המרכזיות של היחידה לפיתוח מקצועי הם 14 מרכזי פסג"ה שפזורים ברחבי המחוז ומהווים מוסדות לפיתוח עובדי ההוראה, בשיתוף הגורמים השונים (רשויות מחוזות ובעלויות). מוסדות אלה מפעילים את מגוון מסגרות הלמידה לפיתוח מקצועי, במרכזים ובבתי הספר.

במסגרת תכנית העבודה של היחידה, קידום קליטה מיטבית של מתמחים בקדימות עליונה וזכתה לשם- מתמחים תחילה.
אנחנו מאמינים כי בידי המתמחים המפתח לשינוי, לקידום ולהתפתחות. בידינו האחריות לאפשר להם את הסביבה הבטוחה והתומכת לפיתוח המקצועי האישי שלכם.

חלק משמעותי בסביבה זו הם המורים החונכים. השנה יותר מתמיד, למורה החונך ולתהליך החניכה ערך וחשיבות משמעותיים מאד בקליטתו המיטבית של המתמחה במערכת החינוך ובהצלחתו כמורה בשנה מאתגרת זו.
תהליך החונכות הוא מסע משותף, של שניים יחדיו, המתמחה והחונך, אך גם של שותפים רבים ביחד איתם. צוותי המורים, המנהלים, המדריכים, המפקחים והנהלת המחוז כולה- במסע זה.
היחידה מזמינה את כולכם לקחת חלק במסגרות הלמידה המגוונות, ומאחלת לכם בריאות מלאה והצלחה בעשייה החינוכית המשמעותית והחשובה.

תהליך קליטת מועמדים להדרכה

מדריכים חדשים

  1. בשלב ראשון ייגשו אל כח אדם בהוראה במחוזם, ויצטיידו באישורי השכלה וותק לצורך קביעת דרגה וותק על ידי כח אדם.
    במעמד זה יקבלו המועמדים אישור נתוני העסקה (אישור שבו יופיעו דרגת המורה, וותק בהוראה, ומעמד המורה) אישור זה יצורף אל השאלון.
  2. בשלב השני ולאחר קבלת אישור נתוני העסקה , ייגשו המדריכים אל גזברות המחוז לפתיחת תיק.
  3. רק לאחר הקליטה בכוח אדם ובגזברות המחוז תהליך הכולל את שני השלבים שלעיל יועבר אל לשכת הדרכה במחוז שאלון מועמד הדרכה.

מדריכים ותיקים

יש למלא שאלון מועמד הדרכה ויעבירו חתום בחתימות מקוריות אל לשכת ההדרכה, ​יש להקפיד על ההנחיות הבאות במינוי להדרכה:

  • מועד העברת שאלון אל לשכת ההדרכה במחוז.
  • דיווח של שעות ההוראה בימים שהוגדרו להדרכה – עובד הוראה יכול לעבוד עד 9 שעות בלבד ביום - בהוראה ובהדרכה יחד. יש לוודא כי סך השעות המדווח בהוראה ובהדרכה , לא יעלה על 9 שעות באותו יום עבודה. במקרים בהם יש "התנגשות" בדיווח, לא ניתן יהיה לדווח את שעות ההדרכה למערכת השכר.
  • גמול תפקידים – עובד הוראה יכול לקבל 2 גמולי תפקיד, כגון: גמול ריכוז, גמול חינוך וכו'. במקרה בהם גמול ההדרכה הינו גמול שלישי, נדרש אישור של מנהל המחוז על מנת לממשו. טופס בקשה גמול שלישי
  • מילוי טופסי שאלון פרטים והצהרה, ופרטי פנסיה על ידי המדריך/ המדריכה.
  • העברת נתוני העסקה מכוח אדם בהוראה שבמשרד החינוך על ידי המדריך/ המדריכה.
  • בקשה להחרגה במשרה מעל 117%-יש להפנות את הבקשה להחרגה למנהל בית הספר שהנכם מלמדים-בקשה לזכאות להחרגה ורק
  • לאחר אישור מפקח ופקיד כ"א יהיה ניתן לשבצכם להדרכה.

בעלי תפקידים