מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מחוז דרום
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

מתמטיקה יסודי

share
שתפו עמוד:
מתמטיקה יסודי

בלימודי המתמטיקה בחינוך היסודי, רוכשים התלמידים מושגים ומבנים בחשבון ובגיאומטריה ומפתחים מיומנויות וכישורים בנושאים מגוונים. במהלך שנות הלימוד בבית הספר יסודי, נלמדת המתמטיקה באופן ספיראלי, כך שמושגים מתמטיים רבים נלמדים כמה פעמים, תוך הרחבה והעמקת הידע של התלמיד.

התפיסה הרעיונית, העומדת ביסודה של הוראת המתמטיקה בגיל צעיר, היא שמדובר בתהליך מתמשך ושההבנה של כל מושג מתפתחת על בסיס ידע מצטבר ומתרחשת אצל כל תלמיד בזמן אחר בהתאם להתפתחותו. ההוראה מושתתת על הספיראליות שבלמידה, על בניית הקשרים בין הידע האינטואיטיבי לידע הפורמאלי, על בניית הקשרים בין תכנים שונים מתוך התוכנית ועל בניית קשרים בין מושגים ומבנים מתמטיים לבין שימושיהם בחיי היום-יום.

הוראת המתמטיקה בבית-הספר היסודי צריכה להיות מכוונת לחשיבה ולהבנה, לצד שליטה במיומנויות מתמטיות הדורשות תרגול ושינון. בעת ההוראה יש לשלב משימות בדרגות קושי שונות, לחשוף תלמידים למשימות ברמות חשיבה מסדר גבוה, ולהיעזר במגוון אמצעי הוראה והמחשה ובעקרונות הוראה דיפרנציאלית.

חשוב לזכור שבגלל הפערים בהתפתחות של ילדים צעירים לא תמיד ניתן לדעת לאיזו רמת הפנמה יוכל התלמיד להגיע בעתיד בתחום המתמטיקה ועל כן, יש להתייחס לכל התלמידים כמי שבעתידם ישתלבו ברמות גבוהות של לימודי המתמטיקה. יש לסייע למתקשים להתגבר על המכשולים הזמניים העומדים בדרכם ובמקביל לאתגר את המתקדמים בחשיבה רחבת אופקים.

יעדים

  • השבחת הוראת המתמטיקה והעלאת הישגים מחוזיים.
  • הטמעת יחידות הוראה מתוקשבות ופיתוח חומרי הוראה.
  • הטמעת תפיסת הערכה לשם למידה וכלי הערכה החדשים בתחום המתמטיקה.
  • קידום מצוינות במתמטיקה.
  • "קפה ידע" – מפגשי תמיכה וליווי של המורים ורכזי מתמטיקה בנושאים מתחום המתמטיקה במציאות המחייבת הוראה משלבת.
  • חיזוק מקצועי של רכזי מתמטיקה.

פעילות ותחומי אחריות

ניהול מניפת ההדרכה, ליווי קהילות מורים, בחירת נושאי ההדרכה לאור צרכי המחוז, מעורבות בהכנת תוכנית לפיתוח מקצועי במתמטיקה, ריכוז הקשרים בין המטה והמחוז לבתי הספר.

קישורים רלוונטיים