מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מחוז דרום
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

פיקוח על הגיל הרך

share
שתפו עמוד:
פיקוח על הגיל הרך

מורן תימור

מפקחת מתאמת ממלכתי

אודות היחידה

הגיל הרך במחוז נותן מענה חינוכי מיטבי לילדים בגילאי 3-6, במחוז דרום 2,370 גנים ולומדים במחוז כ-65380 ילדים.
בצוות מפקחות גני הילדים: אילנית שלום-עוקב, גילה נחמני, דורית טננבאום, דפי דיאור, הג'ר אלאפיניש, יעל נוימן, ליליאן אברהם, מאגי בן גיגי, מינה אלפסי, נגה סלמנוב, נורית לוי, סמירה אלבדור, פאולינה ישי, קטי עמירה, קרן סרוסי, רמזיה אבו רביעה, רנדה זריק, שירין בושנאק.

אנו מאמינות כי החינוך בגיל הרך מותאם לשלב ההתפתחותי בו נמצאים הילדים , משלב בין ידע מיומנויות וערכים, למידה רגשית חברתית ומקדם שוויון הזדמנויות לכל ילדי המחוז. מפקחות גני הילדים וצוותי החינוך פועלים לצמצום פערים ומתן הזדמנות שווה למימוש הפוטנציאל של כלל הילדים לפי יכולותיהם וצרכיהם, מתוך תפיסה הרואה בבוגרי הגן את אזרחי העתיד המתפתחים במערכת גנים המהווה מודל השראה לפדגוגיה חדשנית.

תוכניות העבודה בגני הילדים במחוז דרום מטמיעה את תפיסות הגן העתידי ומתבססות על האמונה ביכולתם של הילדים וצוות הגן ליזום, להוביל, ללמוד, לחקור וליצור את הגן ייחודי להם תוך אינטראקציה מיטבית ומתמדת בין כל השותפים. זאת מתוך הבנה שכך מתקיימת חוויית למידה המותאמת למציאות של היום ולאתגרי העתיד.

תהליכי העבודה בגני הילדים מבססים את התפיסה האקולוגית המתפתחת באופן תמידי במהלך השנה. בתפיסה האקולוגית הידע והלמידה מתפתחים בהקשרים חברתיים, תרבותיים ופיזיים תוך יצירת שיתופי פעולה בין הצוותים, הילדים ההורים והקהילה.

מודל המנהיגות האופייני במערכת הגיל הרך כמערכת פעילות קו אקטיבית : קידום עשיה תוך בניית שיתופי פעולה וחידוד מטרות משותפות מתוך אתגרים העולים מהשטח. המתודולוגיה של בניית תוכנית העבודה המתבססת על מיפוי נתונים המבהירים את האתגרים העכשוויים הביאה את המערכת לבנות צוותים מורחבים התומכים בגנים ובילדים מרמת צוות התומך באשכול, צוות תומך ברשות וצוות תומך מחוזי – כאשר כל צוות משתמש במשאבים האנושיים והכלכליים העומדים ברשותו ונותן מענה ממוקד לילדים והגננות. הצוותים התומכים מורכבים מבעלי התפקידים השותפים בקידום הגיל הרך: המובילות, המדריכות, השפ"י, השפ"ח והרשות – אשר נפגשים בצורה סדורה לקידום צרכי הגיל הרך.

הכלתם של ילדים בגן מבוססת על התפיסה כי כל ילד זכאי להתפתח בקהילה בה הוא חי, תוך הכרה כי השונות הינה משאב בתהליך החינוכי ועבודה בתפיסה הטרוגנית המקדמת למידה דיפרנציאלית.

במהלך השנה האחרונה הורחב ארגז הכלים הטכנולוגי של הגננות, הותאמו דרכי העבודה בגני הילדים לשגרת חירום בתקופת קורונה, הורחב והותאם אתר פעיל לגננות, הורים וילדים וחלק ממטרות העבודה התחדדו:

  • פיתוח מגוון דרכי תקשורת עם ההורים במטרה לחזק את תחושת האמון וההסתגלות המחודשת לגן.
  • טיפוח המרחב הרגשי ואיכות השיח עם ילדים בתקשורת פרטנית וקבוצתית.
  • צמצום פערים לימודיים וחברתיים תוך שמירה על רצף פדגוגי ומתן מענים מותאמים.
  • חיזוק תחושת השייכות של קבוצת ילדי הגן.
  • טיפוח החוסן האישי של כל ילד וילדה בהתמודדות עם מצבי משבר וחוסר וודאות.
  • ביסוס מנהיגות פדגוגית מובילה במחוז בנושאים מגוונים ורלוונטיים תוך בניית קהילות ידע המגמות ידע פדגוגי וחינוכי מכל רחבי המחוז, יוצרות בעשייתן אדוות השפעה ומהוות חלק בלתי נפרד במודל התיירות החינוכית במחוז.

תיאור הפעילות ותחומי אחריות שבטיפול היחידה

  1. אגף הפיקוח על הגיל הרך במחוז דרום מטמיע את מדיניות ומטרות מחוז דרום ומדיניות משרד החינוך לילדי הגנים בגילאי 3-6 בגני הממלכתי היהודי, המגזר הבדואי, גני החמ"ד וגני המוכש"ר.
  2. מפקחות גני הילדים במחוז מתאימות את תוכניות ועקרונות העבודה בהתאם לאתגרים ולקהילות המגוונות.
  3. גני הילדים מתאימים את המסגרות החינוכיות לאוכלוסיות ילדי הגן השונות, תוך התמקדות בפיתוח וקידום כל ילד על פי צרכיו ויכולותיו.
  4. הצוותים התומכים בגני הילדים מפתחים חומרי הוראה מגוונים בכדי לתת מענה מותאם לצרכים, האתגרים והמסגרות השונות.
  5. האגף הקדם יסודי במחוז דרום אחראי על הפיקוח המקצועי של כלל השדרה החינוכית תוך התייחסות להתאמת הגדרות התפקיד למציאות המשתנה ומתן אופק התפתחותי - אישי ומיקצועי לשדרה החינוכית הפועלת בגיל הרך.
  6. המפקחות בצוות האגף הגיל הרך במחוז דרום מבססות את תוכנית העבודה שלהן על הגדלת מעגלי השותפויות ברשויות, בעלי תפקידים במחוז ובאגף הקדם יסודי, בקהילה ובמגזר השלישי.