מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מחוז דרום
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

פיקוח על החינוך היסודי

share
שתפו עמוד:
פיקוח על החינוך היסודי

ד"ר אילונה סקג'ו

מפקחת מתאמת

אודות היחידה

היחידה לחינוך יסודי ממונה על הניהול הפדגוגי של מערכת החינוך היסודי במחוז ונותנת מענה ל-338 בתי ספר, מכיתות א'-ו' (ולבתי ספר שמונה שנתי) לכלל המגזרים ברחבי המחוז.

נושאים בהם עוסק החינוך היסודי

  • מיומנויות יסוד בתחומי הליבה.
  • חינוך חברתי ערכי ומעורבות חברתית.
  • טיפוח לומדים בעלי כשירויות ומיומנויות הנדרשות לתפקוד במציאות המשתנה במאה ה-21.
  • ניהול איכותי של בית הספר.
  • שילוב תוכניות תוספתיות תומכות.
  • פיתוח אקלים מיטבי בין כל באי בית הספר.
  • טיפוח מנהיגות ניהולית חינוכית.
  • צמצום פערים והגדלת אחוז התלמידים המצטיינים בתוך בית הספר.
  • מתן מענה מותאם למגוון הצרכים של הלומדים השונים: מחוננים, מצטיינים, תלמידים עם צרכים מיוחדים ,עולים, ילדים בסיכון
  • חוסן אישי וארגוני למנהלים וסגלי הוראה.
  • קידום פעילויות מרכזיות בחינוך היסודי והתאמתן לחברה הבדואית​.

קהילת מפקחי היסודי במחוז היא קהילה מקצועית לומדת המונה 13 מפקחי בתי ספר, מהם: 7 מפקחי בתי ספר ממלכתי, 3 מפקחי בתי ספר ממ''ד, 3 מפקחי בתי ספר חברה בדואית.

יחידת הפיקוח מקיימת סדירויות ללמידה ולפיתוח מקצועי במסגרת קבוצה אינטימית, המקדמת יחסי אמון ונורמות של שיתוף , עבודה המשותפת מבוססת יעדים, המבוססת על למידה מתמדת ושיתופי ידע לפיתוח שפה מקצועית משותפת של תהליכים, יחסים, תוצאות. עקרונות פעולה המקדמים הערכה מבוססת נתונים, דיאלוג רפלקטיבי, חקירה ובחינת הקשר בין הפרקטיקות לתוצאות המצופות.

המפקחים בחינוך היסודי מנהיגים פדגוגים חינוכיים המקדמים תהליכי שיפור מתמיד ויעיל בבתי הספר ברשויות אותן הם מובילים בימי שגרה ובחירום ומהווים עבורם עוגן לחיזוק החוסן האישי והארגוני, המקצועיות, תמיכה והיוועצות, תוך שיתופי פעולה עם רשות וקהילה.

יחידת הפיקוח היסודי מקיימת מעטפת תמיכה מקצועית רחבה בבתי הספר הכוללת: מדריכים בתחומי הליבה, בתחום החברתי רגשי, בשילוב תוכניות תומכות המותאמות לצרכים ולשונות בין בית הספר.
עבודת הפיקוח ותהליכי הלמידה של המפקחים מושתת על עקרונות וערכים של הוגנות ,שותפות ,אוטונומיה ולמידה מתמדת ומהווים אבני דרך בכל תחומי העשייה, תוך חתירה לפיתוח מצוינות ארגונית ופדגוגית ומתן הזדמנות שווה והצלחה לכל מנהל, מורה ותלמיד.

משלב בין ידע מיומנויות וערכים, למידה רגשית חברתית ושוויון הזדמנויות לכל ילדה וילד הבאים בשעריו.

תחומי אחריות

  1. מנהלת היחידה מובילה ומנחה את צוות הפיקוח וההדרכה.
  2. מנהלת היחידה אחראית על הטמעת מדיניות מטה-מחוז ומשמשת כתובת בין המשרד לגורמים המקצועיים במטה משרד החינוך.
  3. מייצגת את החינוך היסודי בהנהלת המחוז ובפורומים מחוזיים וארציים.
  4. פיתוח מקצועי לכלל בעלי התפקידים בחינוך היסודי: מנהלי בתי ספר וסגלי הוראה.
  5. מוביל פורום מקצועי במסגרת "מפקח ומנהליו".
  6. הובלת תהליכים פדגוגים ערכיים בשיתוף מנחים מחוזיים ומדריכי בתי ספר.
  7. מוביל תהליך שיפור מתמיד ויעיל של תהליכי הוראה, למידה והערכה.
  8. מקיים קשרי עבודה עם כלל השותפים: מטה, מחוז, רשות, בית ספר, קהילה.
  9. קהילה לומדת המייצרת רעיונות, יוזמות, כלים ליישום מדיניות מטה- מחוז.
  10. מנהל שותפויות בפורומים שונים במשרד ומחוצה לו.
  11. נותן מענה לפניות גורמים שונים במשרד ומחוצה לו.
  12. ליווי ומעקב אחר תוכניות מטה ומחוז הפועלות בתוך בתי הספר.
  13. מקדם תוכניות ומסגרות חינוכיות ייחודיות מותאמות לאוכלוסיות שונות, המתמקדות בפיתוח אישי של כל ילד, לפי צרכיו (מחוננים, עולים, תלמידים עם צרכים מיוחדים).
  14. עובדים במודל מניפה- מטה-מחוז-מפקחים-רשות- מנהלי בתי ספר.
  15. ''תפקיד לכל מפקח'' –כל מפקח מוביל תחום רוחב, שותף בהובלת תהליכים מחוזיים.
  16. בניית סדירויות ושגרות עבודה.
  17. בונה חוסן אישי וארגוני, למפקחים, מנהלים וסגלי הוראה.